Open brief aan leiders Suriname, St. Vincent and the Grenadines en Dominica

Wednesday 23 January , 2019619
Vice president Michael Ashwin Adhin heeft in de maand januari de inauguratie van president Nicolas Maduro van Venezuela bijgewoond.

De voorzitter Cikiah Thomas van de Global Afrikan Congres heeft zijn lof uitgesproken over de houding van Suriname, St. Vincent and the Grenadines en Dominica in de kwestie Venezuela. Dit heeft hij gedaan in een open brief aan president van Suriname, Desiré Delano Bouterse, prime minister Ralph Gonsalves van St. Vincent and the Grenadines en prime minister Roosevelt Skerrit van Dominica.

Dit schrijven volgt naar aanleiding van de recente stemmingen binnen Caricom over de OAS-resolutie, inzake de tweede ambtstermijn van Nicolas Maduro, president van Venezuela en herstel van de democratie in Venezuela. “Allereerst wil ik u feliciteren voor de erkenning van Venezuela’s soevereiniteit en het recht op haar zelfbeschikking. Ten tweede verdient u allen de felicitaties voor het handhaven van het principe van het Verdrag van Chaguaramas dat het recht van CARICOM-burgers op soevereiniteit en onafhankelijkheid uitdrukt en niet buigt voor grote imperiale macht en autoriteit.”

“Uw houding demonstreert wederom onze trots om op te komen tegen de meest inhumane en harteloze condities gekend in de geschiedenis van de mens”, aldus voorzitter Thomas. Hij doelt daarmee op de geschiedenis van slavernij, koloniale en neokoloniale dominantie. “Niets mag het bewustzijn van onze burgers stagneren in de strijd om onze rechten op zelfbeschikking, op alle levensgebieden te verdedigen. Hoe klein dan ook onze landen mogen zijn. Wij mogen niet leven in angst en onze soevereiniteit, onafhankelijkheid en integriteit mogen wij nimmer op het spel zetten om moeilijkheden uit de weg te gaan”, aldus de voorzitter.

Wij vallen niemand aan met de manier waarop wij onze soevereiniteit beschermen en ons beroepen op ons recht om solidair te staan met onze zuster natie Venezuela. We hebben alle recht om onze vrienden te kiezen, eveneens hebben we het recht om wederkerig te zijn in onze geopolitieke en bilaterale verbintenis met Venezuela. Voorzitter Thomas geeft verder in het schrijven aan dat Venezuela via regionale instituten toont dat middels bundeling, samenwerking, ondersteuning en solidariteit ontwikkeling wordt gebracht.

President Desiré Delano Bouterse op dinsdag 22 januari in het parlement tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.

President Bouterse heeft tijdens zijn nieuwjaarsrede en dinsdag tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in De Nationale Assemblee benadrukt dat het standpunt van Suriname niet gebaseerd is op een ideologie van de regering. “Wij hebben gekeken naar wat zegt de media over de situatie in Venezuela. Wij hebben gekeken naar groepen die objectief wilden kijken naar het probleem in Venezuela, de vakbonden die hun teams hebben gestuurd naar het land. Wij hebben onze mensen gestuurd in Venezuela om te waarnemen wat de situatie is aan de grond.”

Voor de uitgebreide versie van de open brief kunt u terecht op: https://www.caribbeannewsnow.com/2019/01/22/open-letter-to-prime-ministers-of-st-vincent-and-the-grenadines-dominica-and-the-president-of-suriname/#

Onze Partners

Staatsolie
SWM